VAN HIMALAYA TOT ANDES

Herfst in Argentinie

Hola chicos!

Na het ronden van Kaap de Goede Hoop ruim een maand geleden besloten we het stadse leven nog even door te zetten. Negen dagen Buenos Aires: BAM!

Met een derde van de Argentijnse bevolking in de stad kun je je voorstellen dat het groots moet zijn. De negen dagen die we hadden uitgetrokken kwamen goed van pas om alle mooie, vreemde en drukke plekken van deze stad te verkennen. Dat er heel wat mensen in de stad wonen blijkt in ieder geval wel uit het verkeer: de 14-baans snelweg over het ‘centrale plein' is een trots van de porteños (naam voor de geboren en getogen Argentijnen). Maar wat er aan verkeer rijdt in het ene deel, zo Zuid-Europees doet het aan in een wijk als San Telmo. Met cobblestoned streets, een geweldige antiek markt en een tango festival op het centrale plein.

Dat het Europees aandoet is niet zo gek aangezien 95 procent van de mensen Europese voorvaderen heeft. Gek genoeg is niet de Spaanse maar de Italiaanse invloed voor ons toeristen enorm goed te zien en vooral te proeven: overal zijn verse pasta's, pizza's, goede koffie en ijs te krijgen. Maar ook de Franse invloed zie je weer sterk terug in de gebouwen in Buenos Aires. Verrassend, aangezien de Spanjaarden altijd veel prominenter aanwezig zijn geweest.

De tijd vloog voorbij en we hebben ons, wederom, tegoed gedaan aan het stadse leven. Bij toeval verzijld raken bij een tango festival met de meest geweldige zangers en dansers tot in de late uurtjes in de buitenlucht, ballet in het mooie Teatro de Colon, wijntjes in de brandende zon, het bezoeken van musea, chillen in een jazzclub, het verkennen van de prachtige begraafplaats in Recoleta, zwaaien naar de plek waar Evita ooit hetzelfde deed, het vieren van ons tienjarig jubileum, straatvoetbal kijken in La Boca en meer....

Na negen dagen Buenos Aires was het tijd om meer over Argentinie te weten te komen. En dan beginnen we even met de mensen. Net zoals de porteños eten zowel mannen als vrouwen het liefst 500 gram vlees tussen de middag als lunch en om een uurtje of 11 's avonds waarbij salade of groenten overbodig lijken te zijn. Daarbij hoort een flinke fles bier. Dat ze van bier houden blijkt ook wel uit de enorme hoeveelheid brouwerijen in het land: iedere regio heeft er een paar en ze produceren blond, rood en donker bier. Onze internationale bier-etiketten verzameling gaat hier als een tierelier! Het stikt hier tevens van de pastellerias met alles wat mierzoet is. Dat de Argentijnen nog tanden in hun mond hebben is een wonder....

Verder drinken ze de gehele dag extreem sterke thee (mate) door een aluminium rietje. Ze stoken het liefst de temperatuur in bussen en hotels op tot tegen de 30 graden terwijl het buiten vriest. En ze kunnen geen woord Engels (zie het ultieme bewijs hieronder) maar doen er wel alles aan om een leuk gesprek met je aan te gaan. Omdat ze zo vriendelijk zijn en er alles voor over hebben om de conversatie niet te staken, komen we behoorlijk ver in ons boerenkolen Spaans! Met een enkel woord terug, maken zij de zin voor je af!

Maar we hebben de afgelopen weken niet alleen ons best gedaan om de cultuur te leren kennen. Daarvoor lonkt de geweldige natuur, in het al lang op ons lijstje staande Patagonie, te veel! Na Buenos Aires zijn we daarom direct naar het zuiden gevlogen en in bijna 2 maanden tijd zullen we vanaf hier zigzaggend omhoog Chili en Argentinie verkennen. Een niet al te moeilijke opgave want het reizen hier is eigenlijk net zo simpel als in Europa. Je hoeft hier geen roestige bussen, hectiek en koeien op de perrons te verwachten. Luxe bussen met filmpjes, gigantische stoelen en vino tintos zijn hier de regel. Inmiddels zijn we halverwege onze trip door Chili en Argentinie, dus laten we jullie even meegenieten van onze avonturen in het Zuiden.

Ushuaia - El fin del mundo: Wil je weten hoe het is om op 'steenworp' afstand van Antartica te zitten? Of hoe Darwin zijn Beagle door de zee, fjorden en gletsjers voer bij het ronden van Zuid-Amerika? Dan ga je dus naar Ushuaia, El fin del Mundo! Voor ons beter bekend als Vuurland, vernoemd naar de vuren op het land die vanaf de ontdekkingsschepen overal zichtbaar waren en waarmee de inheemse bevolking zichzelf warm hield. Echt een hele bijzondere plek en bizar om na weken van zonneschijn opeens met al je thermokleding weer aan in de snijdende wind en sneeuw te staan!

Parque Nacional de Glaciares: Het was de hoogste tijd to put on the walking shoes. En laat dit park nu uitgerekend de beste plek zijn daarvoor. Het strekt zich uit over Argentinie en Chili en heeft na Antartica en Groenland de grootste continentale ijskap ter wereld. We hebben hier uiteraard de prachtige Perito Moreno glacier bezocht (zie foto). Het metershoge knalblauwe ijs, dat je continu hoort kraken en ziet afbreken en neerstorten in het grijze gletsjerwater, was echt uniek om te zien. Maar de hike naar de Fitzoy mountain was toch echt het hoogtepunt. De fantastische herfstkleuren die overal in Patagonie zichtbaar zijn waren bij Fitzroy op zijn best en in combinatie met sneeuwtoppen en gletsjers was dit gebied adembenemend.

Lake District: Na een vierdaagse ferryboottocht door de Chileense fjorden zijn we aangekomen in het Lake District van Chili en Argentinie. Besneeuwde vulkaantoppen, smaragdgroene meren, herfstige bossen, knalgele populieren, houten huisjes, kaasfondue en de beste chocola van Argentinie. Do we need to say more?

Back in time in the Dinosaur Valley: Paleontologen live in actie zien? Een dinosaurus ei in je hand houden? Naast het skelet staan van de grootste carnivoor en herbivoor (40m!!) aller tijden? Allemaal hier gevonden en er ligt zelfs nog teveel om op te graven. Erg leuk om even 100 miljoen jaar terug in de tijd te reizen en een 'lesson in size' te krijgen van deze fantastische oerbeesten....

Het dak van de Americas: Tja, het dak van de wereld hadden we natuurlijk al gezien in Nepal, maar de hoogste top ter wereld na deze Himalayas ligt in de Andes van Argentinie op 6962m(!). Die kon natuurlijk niet ontbreken en de hike door dit besneeuwde deel van de Andes was echt geweldig mooi.

Dankzij Marlieke hebben we weer genoeg ruimte om jullie wat foto's voor te schotelen: Geniet ervan!

Met nog een maand voor de boeg en strand en woestijn op het programma, lijkt het er op dat we de sneeuw en het ijs nu definitief achter ons hebben gelaten. Tot over een paar weken bij de volgende update!

Hasta luego, J&J

Anja

Ik zit met een kop thee( niet met een rietje) te genieten van jullie Zuid Amerikaanse verhalen, heerlijk even mee dromen. Vol verwachting wacht ik op de volgende aflevering, Jas en Jo fijne voortzetting van jullie reis, groet Anja

Saskia

Wat een leuk verhaal weer. En wat een bizar mannelijke eetgewoontes hebben die Argentijnen toch.

Chris

Lekker bezig jongens geniet ervan. En wat een leuke eetgewoontes hebben die mensen toch.

Dikke kus,

Chris

paulette en adjan

Prachtig verhaal weer. Zouden er ook vegetariërs in Argentinië wonen? Wij zitten in ons caravannetje in Brabant, ook leuk hoor! Helaas slechts 9 graden maar droog.
We zien jullie nieuwe verhalen met belangstelling tegemoet. Lieve groetjes van ons.

Lonnie

Klinkt weer allemaal geweldig! Wat hebben jullie een heerlijk vrij bestaan....nog een maandje. Enjoy

José

De eetgewoontes in Argentië zijn wel totaal verschillend met waar jullie begonnen in Indië. Prachtige reisbeschrijving. Verder genieten.
Liefs

Marlieke

Jeetje,.. wat een prachtig verhaal,. maar wat een fan-tas-tische foto's! Echt super mooi die meren en hoge besneeuwde bergtoppen!!! Echt héél cool!!!! Je kan jullie hele huis wel behangen intussen ;-) met prachtige plaatjes! Veel liefs!!! Ik ga weer naar m'n nachtdienst straks :-{ .... geniet van de laatste weken,.. strand en woestijn is ook heel fijn ;-) XXX

truus

h0i jasper en josien
wat schrijven jullie toch prachtig,jullie zijn Floortje waardig.
geniet van jullie reis en ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
liefs truus

Tijn, Mo en Demi

Heerlijk even wegdromen bij jullie verhaal! Ik geniet ervan! Heel veel plezier nog maar dat komt zeker goed met jullie plannen! Dikke kus vanuit het kille, wisselvallige Hollanda!

Mary

Ik word er helemaal stil van, van jullie onvoorstelbaar prachtige, indrukwekkende foto's en geweldig beschreven verhalen! Ik zit er elke keer weer helemaal in! Dat jullie daar met z'n tweetjes dit allemaal kunnen zien , ruiken, proeven en ervaren! Geniet en heel veel plezier op de laatste etappe van jullie reis! Liefs, Mary.

tja

Zeg Jo en JAs. Zo is het wel genoeg he. Ons een beetje te zitten luilekkerlanden en in de fik steken met al die vuurland verhalen en ijsvrij op gletschers alsof het niks is. Het begint een epidemisch effect te hebben op mijn gemoedsrust en het fietstochtje naar mijn werk was al zo saai en nu is het niet eens meer saai maar domweg iets om voor op de vlucht te gaan. Ik wil ook knalblauw ijs zien en likken aan vleeseters die dagelijks 500 absurde grammen verorberen alsof er geen vlees industrie is waar je je voor hoort te schamen. Kortom jullie krijgen er van langs als je hier nog een keer voet op bodem zet. Zodra ik jullie zie onderwerp ik jullie aan een genadeloos kruisverhoor en pers het allerlaatste reisverhaal er desnoods onder dreiging van zelfbedachte Spaanse scheldwoorden en andere fysieke aangelegenheden uit.
ik zet mijn naam er dan ook maar niet bij opdat jullie argeloos in mijn armen zullen lopen en welgemoed je onderwerpt aan mijn verbale wonderlijkheden. adios amigos et saludos

Hans & Irma

Hallo Jasper & Josine,

In de eerste plaats nog bedankt voor de lieve mail,
Wij lezen jullie reisverslagen haast met de neus tegen het beeldscherm, zeer interessant , het plezier en indrukken van deze mooie en interessante reis spatten ervan af. jullie reisverslagen zouden zo in een professionele reisgids kunnen worden afgedrukt, zeer indrukwekkend.

Jasper en Josine geniet nog van de laatste etappe en tot ziens.
Liefs Hans & Irma.

Ank en Ruud

Lieve Jassie en Josine,

Wat is de wereld toch mooi he! Overal is er wel iets wat zeer speciaal is. En wat fijn dat jullie dat kunnen ervaren en mogen meemaken.
Wederom heb ik genoten van jullie verhalen en vooral ook van de prachtige foto's.
Hoorde van Anita en Fred dat jullie eind mei weer terug zijn. Geniet er nog van, want dit doe je niet zo gauw nog een keer. Veel plezier nog en een goede reis terug naar huis.
liefs van ons

Theo en Isabelle

Lieve Sine en Jasper,
Wat een mooie verhalen, en dan de foto's.... !
We zitten er van te genieten en krijgen de kriebels. Blijf genieten. Groetjes en toe ziens.