VAN HIMALAYA TOT ANDES

Holy Cow! Wat een land....

Namaste!

We zijn alweer 3 weken op weg, de tijd vliegt. Ontzettend veel gezien, dus hoogste tijd voor een eerste update!

India is een gigantisch land, qua oppervlakte ongeveer zo groot als West-Europa. We hadden een kleine 3 weken de tijd en hebben er daarom voor gekozen om te focussen op de regio Rajasthan: het land der Koningen. Dit is de plek waar de Rajputs (een Hindu warrior clan) meer dan 1000 jaar heer en meester zijn geweest. Zelfs onder de bezetting van de Mughals (vanuit Afghanistan) en de Engelsen hebben zij atijd een aparte status weten te behouden en in de loop der eeuwen zijn hier fantastische forten en paleizen gebouwd. Je waant je hier af en toe in de Lord of the Rings, met forten op torenhoge cliffs die vlijmscherpe metalen punten aan de metershoge deuren hebben om de aanvallen van olifanten af te slaan.

Oke, een update dus... maar waar moet je beginnen? Hoe kan je 3 weken India samenvatten? Dit is zo een ontzettend bizar en intens land, een land met grotere tegenstellingen hebben we nog nooit gezien. De ranzigheid, de kleuren, de armoede, de geuren, de smaken, de mensen, alles is intenser dan waar dan ook. India is niet in een paar woorden samen te vatten, maar we proberen het toch:

Stront - met stip op nummer 1, je moet hier letterlijk hinkelend over straat om niet met enorme plakkaten stront onder je voeten je hotelkamer te besmeuren. Slechts een kleine hoeveelheid in het profiel van je schoenen is al een hele mooie prestatie! Of het van koe, mens, aap, duif, geit, hond, varken of een rat is blijft overigens vaak een raadsel.....

Deze man praat in ieder geval geen bullshit:

Geur- Een wandeling door de stad staat garant voor een waaier aan geuren. Wierook, bloemen, vuur, brandende pinda's, pis (wildplassen is hier heel normaal!), kruiden, eten en meer....

Forten & Paleizen- de Rajasthan regio staat bekend om zijn prachtige paleizen en forten die boven de stad uittorenen, gebouwd door de Rajputs. Eén van de verhalen die ons het meest is bijgebleven over de Rajputs is die van de jauhar. Rajput krijgers vochten ten alle tijden, ook als de situatie compleet uitzichtloos was. In zo'n geval werd er door de gehele populatie van die stad ‘jaugar' gepleegd, een massale zelfmoord actie. De mannen betraden in gekleurde gewaden hun paard om met hun zwaard in de hand voor het laatst uit te rijden. De vrouwen maakten een enorm vuur op een centrale plek in het fort en liepen onder het geschal van hoorns gezamenlijk het vuur in.... Eer en dapperheid boven alles voor deze Rajputs.

Kleur- De foto's spreken voor zich. De vrouwen lopen hier in prachtige gekleurde doeken, huizen hebben alle kleuren van de regenboog, de groenten liggen gepoetst te blinken in de zon en sommige steden in Rajasthan zijn bijna volledig in één kleur geschilderd.

Koeien- De holy cow doet hier helemaal zijn/haar eigen ding. Ongestoord lopen ze tussen alle scooters, auto's en riksja's door. Iedereen springt voor ze aan de kant of gaat midden op de snelweg in de ankers om ze te ontwijken. Altijd de rust zelve.

Deze koe uit Udaipur is duidelijk ingeburgerd en laat zich niet stoppen door een draaihek:

Armoede- Overal heel duidelijk aanwezig, waar je ook gaat. Bedelaars, mensen die op straat leven tussen het vuilnis, zonder gebit, zonder ledematen, gescheurde kleding en zwart van het vuil... Dit hebben we nog nergens zo erg en zo veel gezien. Moelijk en schrijnend om te zien, zeker als je sommige jongeren hier met de nieuwste telefoons en Ipads ziet lopen... Grote verschillen.

Herrie- Wat zeg je? Heh? Je moet hier overdag zo ongeveer je oordoppen in! Niet normaal, wat een enorme herrie en chaos hier. Auto's, scooters, riksja's, paarden en touts die je op elke hoek van de straat aanspreken. Kortom: een gekkenhuis

Beesten- Erg grappig om te zien hoeveel beesten hier onderdeel zijn van het dagelijks leven. Olifanten, kamelen, apen, honden, koeien, alles loopt hier rond. Voor ons bijzonder, voor hen normaalste gang van zaken.

Money, money- In de toeristen branch draait het hier duidelijk maar om 1 ding: money! Wat zijn die Indiers ontzettend gehaaid in het binnen halen van geld... Op elk antwoord waar je in een ander land mee weg komt, hebben ze hier wel weer een tegenwoord. Een simpele ‘No, thank you' werkt hier helaas ook niet, er wordt gerust een heel beargumenteerd betoog verwacht. Dit kan nog wel eens behoorlijk irritant zijn, maar hoort er hier in India helaas bij....

Kruiden- Je ruikt en proeft ze overal. Het eten is hier pittig, dus het is af en toe puffen geblazen tijdens het eten. Maar kruiden maken een land ook eigen, lekker of niet. Alles en iedereen ruikt er naar.

We kunnen nog pagina's vol schrijven over onze ervaringen hier en alle prachtige en bijzondere dingen die we gezien hebben. Hopelijk geven onze foto's en onderschriften een beeld van wat we gezien hebben en nemen we jullie een klein beetje mee op reis!

Veel liefs, Namaste,

Jas en Jo

Ps. Voor de weddenschappen die er lopen, we moeten jullie teleurstellen. De algehele malaise tussenstand is 0-0 (een flinke prestatie in India;-)).

Anja

Ik ruik de verschillende geuren terwijl ik jullie eerst reisverslag lees. Dit komt ontgetwijfeld door het treffend vertellen. De film die een jaar of wat geleden een hit was komt meteenook weer op mijn netvlies terug, de armoede, die rare poephuisjes, hoewel poephuisjes, als ik jullie moet geloven is dat ook een soort luxe?
Wat is de volgende stop? Veel genoegen en tot een volgend verhaal.Liefs van ons

boyo

ja met de vliegtuigspotters zijn we 2 jaar geleden ook in India geweest en we stonden in Mumbai te fotograferen met daarnaast een enorme hoop vuil waarop verschillende mensen zaten te poepen, zelfs ons fototoestel stonk. Ook jongetjes die de kauwgum uit mijn tas jatten en inderdaad wel prachtige gekleurde kleding ciao en geniet boyo

Paulette

Wat enig om jullie reisverslag te lezen en zo alles een beetje mee mogen beleven in dit wonderlijke India.
Oh,Oh wat een ervaring.Geniet van al deze byzondere culturen. Liefs, AdJan en Paulette

anita

wat zouden rambo en rambo zich hier lekker hebben kunnen uitleven! een lekker rotje er in en heerlijke, smeuige confetti. ik zie het voor me.
nou poep ze.
mams
ps hoe was de tijgersafari?

Marloekoe

Lieve Jasper en Josine!

Wat heerlijk dat jullie ook genieten van dit prachtige land! :-) Je verhaal brengt me weer eventjes terug in India, dus goed beschreven! Veel plezier in Nepal!!! Liefs, Marlieke

Lonny

Ik vind het een top samenvatting! aAt een bizarre en prachtige ervaring! Enjoy, kus de zus...

En van de kleine Boenie, die al bijna kan lopen....

Timur

India, you love it or hate it:-) We love it en jullie volgens mij ook. Een tegek, bizar en intrigerend land vol kleuren en contrasten. Je raakt er niet uit gefotografeerd!!! Wij hebben natuurlijk ook door Rajasthan gereist en herkennen veel in jullie woorden. Heel veel plezier en reis veilig.

Oma Rosa en oma Elisabeth

Geweldig om dit verslag te lezen. Een hele ervaring wat jullie opdoen. Wij, de oma's vinden het wel heel spannend wat jullie aan het doen zijn.
Kijken uit naar jullie berichten.
Veel liefs

José

Heb jullie verslag al een paar keer doorgelezen en zelfs voorgelezen aan de oma's. Jullie krijgen wel veel indrukken te verwerken. Komt er een boek uit, als jullie terug zijn in Nederland!
Dit is wel genieten. We kijken uit naar het volgende verslag. Liefs

ank en ruud

He Jasper en Josine,
Wat een verhaal zeg en wat een ervaring he?
Wij zijn net terug uit Gambia en ook daar is de geldcultuur erg irritant. Ze zijn er ook erg arm en dat is dan het enige wat ze kunnen doen om maar wat geld binnen te halen, maar sommigen zijn ook "keihard"en die moet je met harde woorden
duidelijk maken dat je het niet wilt kopen en /of doen.
De aanblik van de kinderen op het platteland vonden wij heel aandoenlijk..je hart breekt. En op de markt wil je wel van iedereen iets kopen die daar iets te koop heeft( en dat zijn er heel veel daar), maar dat gaat niet. Het is heel confronterend vonden wij. We hadden veel mee en nog wat gekocht voor de kinderen en volwassenen.
Wat is jullie volgende bestemming? Hoe is het met de warmte?
Leuk hoor om te lezen. Geniet ervan he?
groetjes van ons.

truus van den berg

Wat een geweldig avontuur maken jullie mee.Ik geniet van jullie verhalen en foto's.liefs tje xx