VAN HIMALAYA TOT ANDES

Meet the Bronners

Shalom! Ja, daar zijn we alweer! Allereerst dank voor alle leuke reacties, erg leuk om te lezen! We verwennen jullie daarom nog snel met een update voordat we de bush bush ingaan in Namibie & Botswana, want onze derde stop is alweer voorbij: een prachtige familieweek in Israel ter ere van het 40 jarige huwelijk van Fred en Anita. Een trip dwars door het Heilige Land. En Heilig was het.... Menig christen zal stik jaloers zijn op de plekken die we hebben aangedaan. En we willen Fred & Anita daarom bij deze bedanken voor het feit dat we met deze trip voor de rest van onze leven al onze zonden hebben afgekocht! Amen.

Het begint er op te lijken dat onze eerste dag in een nieuw land garant staat voor avontuur. In Nepal begonnen we met de legendarische Suzuki drive, in Israel begon het avontuur bij niemand minder dan de Israeli border police. Waar Josine met het beantwoorden van een paar vragen vrolijk door de douane liep, bleef de Syrie stempel in Jasper zijn paspoort niet onopgemerkt... Gevolg: afgevoerd worden naar een hok waar een Israelische agente staat te wachten om een flinke ondervraging te starten. Het werd Jasper al snel duidelijk dat het in dit land het beste is om gewoon braaf mee te werken en vooral geen dialoog aan te gaan: 'I'm the one who's asking the questions here. You just need to answer!!'. Anderhalf uur later mocht hij dan toch door de douane heen... Pfoeh.

De volgende dag ontmoetten we de familie Bronner in Tel Aviv en met een riant Renault busje hebben we o.a. Tel Aviv, Jeruzalem, de Dode Zee, Tiberias en Haifa aangedaan. Uiteraard was de reis tot in de puntjes goed voorbereid door Anita die ons een prachtig programma heeft voorgeschoteld. We hebben Het Heilige Land eer aangedaan en Jezus zijn levensverhaal voor ons zien afspelen. We begonnen direct goed, namelijk in het fantastische Jeruzalem. Je voelt ‘religie' hier letterlijk overal om je heen. Onze eerste activiteit hier was het meelopen met de processie van de Franciscaners over de Via Dolorosa (via deze weg werd Jezus naar de kruisiging geleid) die maar één keer per week is. Deze eindigt in een bezoek aan de Heilig Hart kerk. Dit is de plaats waar Jezus is gekruisigd, begraven en opgestaan. Een plaats van enorme betekenis dus. Je ziet daarom in elk hoek en kamer een dienst of samenzang van verschillende Christelijke stromingen, erg bijzonder. De ruzies over elk metertje in deze Christelijke kerk hebben ertoe geleid dat de opening van de kerk elke dag door een Moslim gebeurt, omdat ze het niet eens werden hoe dat onderling op te lossen. Dit geeft wel aan hoe alles hier op de weegschaal wordt gelegd als het gaat om de Heer...

Kenmerkend voor Jeruzalem waren de vele pijpenkrullen die met haastige tred voorbij kwamen op weg naar de Klaagmuur. Vaak voorzien van een luxe hoed genaamd Shtreimel (door ons ook wel de katten krabpaal genoemd) met een prijskaartje van maar liefst 5.500 euro. Maar Jeruzalem bood meer, zoals de Olijfberg (plek waar Jezus werd verraden door Judas), het graf van zijn moeder Maria en het fantastische Israel Museum (de plek waar de Dead Sea scrolls liggen en waar er een enorme schatkamer aan kunst ligt). Alleen al de moeite waard om een keer terug te keren naar Israel.

De Heilige plekken beperkten zich niet alleen tot Jeruzalem: de vervolgtrip voerde ons bijvoorbeeld langs de doopplaats van Jezus (Jordan River), Nazareth, de eerste synagoge waar hij predikte, de plek van de vermenigvuldiging (hier voedde hij met enkele vissen en broden het hele volk) en de kerk van de annunciatie.

Overige impressies van het land: controles en road blocks vallen mee (we waren gewaarschuwd dat je soms vele malen je kofferbak moet openen in verband met mogelijke wapens), ze rijden rustig, bevolking is autoritair maar goed te doen ('Israëli's zijn cactussen, stekelig van buiten maar zacht van binnen'), steden verschillen zeer - van heel modern à la VS tot heel oud en Mediterraan.

Kortom: de reis kende vele hoogtepunten. Maar zoals het de familie Bronner betaamt is er een (unanieme) top drie gemaakt:

1. Jeruzalem (met stip!) - De religieuze vibraties trillen nog na. Een stad die met elke kier van de prachtige stenen geloof en geschiedenis ademt.

2. Masada - Een prachtig gelegen burcht van de dappere strijd tussen Joden en Romeinen. De Joden verloren door de belegering, maar pleegden collectief een soort zelfmoord door elkaar te vermoorden dus de Romeinen hadden weinig lol van hun overwinning. Gezien de vele middelbare schoolklassen in Masada is deze plaats een symbool van Joodse heldhaftigheid geworden.

3. Een gedeelde plaats voor :

• a. Beth Shean - Prachtige Romeinse stad met o.a. een theater dat nog goed in takt is.
  • b. Dode Zee - Lekker dobberen in het zoute water en chillen in het mooie resort. Onbeperkt opscheppen van ontbijt en avondeten zorgen voor een vet-reserve in Afrika.

Wij voegen bij deze graag ook nog even een vierde hoogtepunt toe: Djuna! Het was te gek om die kleine een week bij ons te hebben. Eén en al vrolijkheid. En hoe mooi is het dat ze haar eerste echte stapjes heeft gedaan aan het meer van Tiberias, de plek waar Jezus over water liep! J Alle credits voor Lonnie & Sjoerd voor het op de wereld zetten van deze kleine rakker!

De volgende update volgt pas over een paar weken want we gaan even van de radar: vanaf morgen met een 4x4 Jeep (met tent op het dak) Namibie en Botswana onveilig maken! Hopelijk maakt het regenseizoen het ons niet te moeilijk ;-) Jullie horen het over vijf weken als we neerstrijken in Cape Town!

Veel liefs,

J&J

P.S. Deze update is mede mogelijk gemaakt door de razende reisreporters Fred en Anita! Dank voor het mooie verslag van de trip!

Beste Josine en jasper,

Ik had het reisverslag van Anita en Fred gelezen. En ook bij jullie proef ik een en al enthousiasme over Israël,
Met jullie vierde hoogtepunt ben ik het volledig eens. Djuna is een echte schat. Ik ben natuurlijk als opa wel een beetje bevooroordeeld maar ik wordt al vrolijk als ik haar op Skype te zien krijg. zo onbevangen. Heerlijk.
Voor jullie een fijne voortzetting van jullie prachtige reis.

Leef en geniet van de momenten.

Piet

Ik zie dat het te vroeg is want ik wordt met dt moet natuurlijk niet kunnen.

paulette

Hoi Josine en Jasper,
Wij hebben ook het verslag van Anita en Fred gelezen maar fijn om te horen dat jullie er ook zo van genoten hebben.
En nu komt er een spannend stukje aan. jullie met de jeep met tent er bovenop. Het klinkt weer heel spannend.
We kijken uit naar jullie volgende verslag al zal dit even duren.
Een reis om je leven lang op terug te kijken, geniet ervan!
Liefs van ons, AdJan en Paulette

Guido

Super !

anita en fred

ja niemand weet uiteindelijk wie er bij de hemelpoort staat: Petrus, Mohammed of Abraham/Mozes. Maar wie het ook blijkt te zijn, we hebben nu na deze reis voor alledrie een verhaal omdat we een drieledige pelgrimstocht hebben ondernomen. Jammer dat we niet bij de vervolgreis zijn want we weten hoe leuk samen een safari is. Geniet en kus van ons!

Jona Lendering

Leuk verhaal!

Voor het geval je nog eens een paspoortstempelprobleem hebt: je mag een tweede paspoort aanvragen, dan ziet de douane de stempels uit de vreemde landen niet. Ik kreeg zelf de vraag waarom ik een tweede paspoort had, legde uit dat ik vaak in Iran moest zijn, had gedurende vijf minuten de ondervraging-voor-gevorderden en kon doorlopen.

En o ja, dat de verdedigers van Massada joden zouden zijn geweest, is nu net de vraag. Het waren Sicariërs, en daaronder waren zeker niet-joden. Ik vind het, als voorbeeld van historische manipulatie, interessanter dan als ruïne of slagveld (maar ik ben blasé geworden). Mocht het jullie interesseren: N. Ben-Yehuda, Sacrificing Truth: Archaeology and the Myth of Masada (2002).

truus

hi josine en jasper,
wat een mooi verslag weer van jullie avontuur rond de wereld.
ik geniet ervan,voel me bijna op de plaats van bestemming.geniet van jullie volgende stap en ik kijk uit naar jullie volgende verslag en prachtige foto's.liefs tje x

Anja

Helemaal geweldig. Het is niet te hopen dat "een oponthoudje of een kink in de kabel niet iedere keer voorkomt. . Ik smul wederom van jullie prachtig verhaal. Veel plezier,. op route naar Africa en ik wacht met smart op het volgend verhaal, liefs

Selma

Geweldig om die mooie avonturen en enthousiaste verhalen van jullie te lezen. Heerlijk. Geniet ervan met volle teugen, dan doe ik dat ook. ;-) xS

José

Jullie genieten, maar ik geniet van jullie verhalen en foto's.
Nu op safari in Namibië en Botswana! Spannend.
Liefs

ank

He globetrotters,
Jullie zitten nu ws. in Afrika.....leuk leuk....wij zijn er ook geweest, maar dan niet waar jullie zijn.Wij hebben ook in een 4wheel drive gereisd...heerlijk vervoermiddel hoor! Jeetje wat een verhaal over dat jij Jasper bij de grens van Israel voor ondervraging zo lang "vast" zat"zeg! Mooi verhaal over het samen zijn met de hele familie en wat jullie gezien hebben daar. Lijkt me interressant om wat te zien over het leven van Jezus.
Ok....veel plezier nog daar in l'Afrique.
groetjes van ons

Tijn, Mo, Demi

Godallemachtig wat een mooie dingen mogen jullie meemaken! Hallelua ;-)
Veel plezier in Namibie en Botswana. Hopelijk begint het daar niet met een avontuur want is ff wat minder veilig daar.
Zijn erg benieuwd!
Xxx

Anne

Wat een super verhaal werderom, heerlijk om te lezen!
Enorm veel plezier in Namibie en Botswana, het is er prachtig! Ik kijk uit naar jullie nieuwe avonturen,
Liefs, X Anne

anja

Hoi Jassie,

ik wil je een hele geweldige, spannende verjaardag wensen. liefs, Anja