VAN HIMALAYA TOT ANDES

The Big Five by J&J

Lieve mensen,

Het is even stil geweest aan het blog front, maar niet omdat er niks te beleven viel de afgelopen weken! Ons kampeer avontuur met eigen 4x4 (met tent op het dak) in Afrika heeft gezorgd voor meer dan genoeg kampvuur verhalen, misschien wel iets téveel. Want waar moeten we beginnen? Deze trip was echt fantastisch mooi en bestaat alleen maar uit hoogtepunten. Om het overzichtelijk te maken en jullie niet te lang van je werk af te houden ;-), hebben we volgens Afrikaanse traditie onze eigen Big Five gemaakt (in willekeurige volgorde):

1. De Himba's (Namibie)

Met alle natuur die we op het programma hadden staan in Afrika kon een beetje cultuur natuurlijk niet ontbreken. We zijn daarom naar het noordwesten van Namibie gereden (Kaokoveld/Opuwo) om daar op zoek te gaan naar een portie échte traditionele Afrikaanse cultuur. En dan bedoelen we ook écht traditioneel! Wat een fantastische ervaring was dit zeg.... In Kaokoveld leven de zogenaamde ‘Himba people', dat is een semi-nomadisch volk dat al eeuwenlang op zeer traditionele wijze leeft. De eerste keer dat je een Himba ziet lopen valt je mond letterlijk wagenwijd open: vrouwen lopen in niets anders dan leren huiden om hun heup en in hun haar, topless, zilveren enkelbanden en hun lijf volledig ingesmeerd met roodbruine oker. Zie ik dit goed, denk je? Is dit echt? JA, dit is echt!

De oker gebruiken ze als een soort ‘douche', als ze zich met dit spul insmeren ziet hun huid er namelijk schoon en glad uit. Het helpt bovendien tegen de zon en tegen de (malaria) muggen. Ze leven in houten hutten zonder enige moderne hulpmiddelen. En dat terwijl ze in werkelijkheid zelfs vrij welvarend zijn (de vele geiten die ze hoeden verkopen ze a 100 euro per stuk). Ondanks dat ze dus eigenlijk meer zouden kunnen hebben, zijn ze tevreden met wat ze hebben en kiezen ze er bewust voor om te blijven leven op de wijze zoals ze dat al honderden jaren hebben gedaan. Een wijze leerles voor menig Westerling: wees blij met wat je hebt, meer is niet altijd beter... Die nemen we mee. ;-)

Fantastisch om een aantal dagen in deze regio geweest te zijn en deze mensen te hebben zien leven. Je stapt voor je gevoel even een paar duizend jaar terug in de beschaving, erg bijzonder. Ook het moment dat er bij het wegen van ons fruit in de supermarkt naast ons doodgewoon een halfnaakte Himba vrouw haar plastic zakje pakt om haar appeltjes in te doen, zullen we niet snel vergeten. Dat is even andere koek dan de Appie op Waterlooplein....

2. Nxai Pan (Botswana)

Aangezien het regenseizoen was in Namibie bleef het aantal big cats op ons lijstje nog wat aan de lage kant (ze komen dan minder snel naar waterholes, omdat er voldoende water is). In Botswana klonk daarom de Nxai Pan ons aantrekkelijk in de oren: een Serengeti-achtige vlakte (dus goed zicht, geen groene bosjes) en weinig regenval. We twijfelden nog wel even of we zelf door deze zandbak wilden gaan rijden aangezien we in Chobe drie keer hadden vastgezeten. Na een stoomcursus 4WD van de parkranger hebben we de gok toch gewaagd. En wat zijn we blij dat we dit gedaan hebben! De eerste dag waren we rond 17u in het park. Na onze campingsite te hebben uitgecheckt (geen hekken, geen guards, alleen bomen, zand, een wasbak, twee andere kampeerders en oh ja: een op hol geslagen mannetjes olifant....) besloten we nog even te rijden naar de waterhole dichtbij en daar naar de zonsondergang te kijken. Dit is wat we zagen:

Op de terugweg naar de camping mochten we nog in het laatste licht drie spelende Cheeta's bekijken: Wow! Het park was nu al de moeite waard!

De volgende ochtend vroeg op (Ja,ja, om 05.30 in de auto: 'It's all in the mind' ;-)) om leeuwen te spotten. We hadden tot nu toe alleen een mannetje gezien in Etosha en dit was onze allerlaatste kans op meer succes. Na een half uurtje rijden zag Jasper in de verte een paar oortjes boven het gras uitsteken: Yes een leeuw!! En het bleek nog veel mooier te worden dan we ooit hadden verwacht op dat moment. Twee uur later hadden we de groep van negen leeuwen (6 vrouwtjes en 3 jonkies) van in de verte tot langs onze auto zien lopen, naar een waterhole. Spelend en wel was dit een geweldige twee uur durende show en fantastisch om mee te maken! Onderweg naar de uitgang nog vele mannetjes olifanten gezien en enorme groepen met girafffen en zebra's.

3. Okavango Delta (Botswana)

Weer een totaal nieuw landschap: een waterlandschap. En wat een mooi toeval dat Jasper precies hier jarig was. Dat was een mooie plek (en een goed excuus ;-)) om een cadeau te geven waar we beiden van konden meegenieten: een Scenic flight over de Okavango Delta! En wat was het prachtig om dit vanuit de lucht te zien (en om in zo'n klein vliegtuigje te zitten)! De dag ervoor hadden we in een uitgeholde boomstam ons door de duizenden waterlelies laten varen, nu keken we er op neer. En als klap op de vuurpijl trakteerde de piloot ons op een geweldige game-flight. In een uur hebben we twee white rhino's, zes leeuwen (mannetje met vijf vrouwtjes), groepen buffels, olifanten en giraffen kuddes, groepen impala's en dobberende hippo's gezien. Een absolute aanrader voor mensen die naar de Okavango Delta gaan! Echt te gek!

4. Sossusvlei/Fish River Canyon (Namibie)

OK, hier schieten woorden bijna te kort om te beschrijven. Na het groene Botswana zijn we naar het zuiden van Namibie afgezakt, richting de zandduinen van de Sossusvlei. Dit is één van de oudste ecosytemen op aarde en behalve dat het er erg droog en heet is, is de omgeving er vooral adembenemend mooi. De 350m hoge rode zandduinen in de Sossusvlei waren prachtig om te zien en de dode uitgedroogde bomen er omheen maakten het (fotogenieke) plaatje helemaal compleet. Maar vooral ook de route die we verder naar het zuiden toe hebben gereden was echt waanzinnig... Dit moet zo ongeveer de mooiste route ter wereld zijn. De kleuren van het landschap zijn zo ongelooflijk mooi: knalrode duinen omringd door wazig geel gras in de verte, alsof ze zweven, opgevolgd door vlaktes die van lichtgeel gras langzaam over gaan naar geel, naar groen, naar donkergroen, naar knalblauwe luchten met felwitte wolken en her en der donkere rotspartijen die boven het landschap uit torenen.... Je valt hier echt van de ene verbazing in de andere. Onze route eindigde bij de Fish River Canyon, na de Grand Canyon de grootste canyon ter wereld. Voor geologen (maar ook voor simpele toeristen zoals wij) een walhalla, omdat je hier letterlijk de ontwikkeling van gesteentes kunt zien vanaf halverwege het ontstaan van de aarde (2000 miljoen jaar geleden!). Impressive.

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden, dus check de foto's.

5. Cape Town (Zuid - Afrika)

Na een maand kamperen was het een feest om de oploskoffie en de eenpansmaaltijden weg te spoelen met de heerlijke Cappucino's, wijntjes, biertjes en culinaire hoogstandjes van het gastronomische Cape Town. En wat een relaxte sfeer, heerlijk weer en interessante sights. Toch voelde het soms een beetje dubbel om in luilekkerland te leven en van cocktails te nippen als er een paar kilometer verderop enorme townships zijn waar de mensen geen cent te makken hebben. Het voelde heel on-Afrikaans, zo'n witte enclave in Afrika. Maar toegegeven, dat maakte het er voor ons, witjes, niet minder relaxed op. Wel hebben we onze geschiedenislessen opgehaald op Robben eiland en het District Six Museum. Een prachtige plaat:

Zoals gezegd bestond deze trip door Afrika alleen maar uit hoogtepunten, teveel om op te noemen. Maar we willen naast deze Big 5 nog een eervolle vermelding geven aan de neushoorn in Etosha die we op 15m afstand hebben zien badderen, de honderden olifanten die we hebben gezien in Chobe, de denderende Victoria Falls in Zimbabwe, de sauerkraut & eisbein in het Duitse havenplaatsje Luderitz, de ‘huisleeuw' Mufasa die we hebben geaaid bij één van onze campings en de zeeleeuwen kolonie aan de Atlantische Oceaan.

Now it's time to get Spanish! Inmiddels aangekomen in Buenos Aires, ons 10-jarig jubileum gevierd (geen verkeerde plek ;-)) en plannetjes aan het smeden voor de komende 2 maanden. Heerlijk!

Liefs,

J&J

Klaas Jan

Cool verhaal jongens! Echt leuk om te lezen!

Leonie

Adembenemend!
Wauw, ik word er bijna een beetje emotioneel van als ik al die abnormaal mooie beelden zie!
Liefs Lé!

Fleur

Wat INDRUKWEKKEND luitjes. Je waant je even in een docu van de National Geographic... Met krekeltjes en al! Zie nu al uit naar jullie volgende verhaal!

Dikke kus Fleur

anita en fred

gisteren al die mooie foto's bekeken en nu het geweldige verslag. wij zouden het liefst ook morgen hier naar toe afreizen.
heb het goed in Zuid Amerika
stuur maar een sms als jullie kunnen skypen

liefs van ons

Marloekoe

Pfffffffff,... Afrika blijft toch ook zo prachtig! En wat een foto's!!!!!!!! We want more! :-) Bij deze.... 200 extra ;-)

Jochem

Echt super zeg! Ik had Namibie al op mijn lijst staan, maar nu weet ik zeker dat ik daar snel naar toe wil! Echt heel gaaf verhaal en zeer mooie foto's!

Paulette

Wat een verhaal zeg en ook prachtige foto's!
Jullie maken wat mee op zo'n reis.
Het was erg leuk om te lezen.
Succes maar weer en genieten in Zuid-Amerika.
Ik kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal.

Edsel

Het is toch wel hemeltergend om al die lekkernijen op mijn digisscherm voorbij te zien komen terwijl ik aan mijn reguliere verplichtingen zit te voldoen. Hoe kan een mesn nu nog zijn werk gewoon blijven doen zonder niet ernstig te twijfelen over het nut ervan als jullie zulke mooie verhalen en foto's aan ons laat weten. Zelfs het vastzitten in de grote zandbak (welke van de big five was het ook alweer??) word daardoor nog een fijn tropische feestje. En dan zo'n opmerking over een leeuw aaien. Man. Doodsangsten hoor je te hebben Maar nee hoor achteloos lees je dat ze gewoon een leeuw hebben staan aaien. Ik ben benieuwd naar de overtreffende trap van dit verhaal. Belofte maakt waar en waar vuur is, is rook en dan zijn er dus ook gordijnen. Doe ze maar weer gauw open want ik kijk graag mee in jullie kijkdoossie. Liefs en mucho pleziero.

Kees

Te gek hoor! Ahh, ik mis Afrika..
Veel plezier verder. Stuur gerust meer e-posse ;-)
Groetjes!

Saskia

Tjeminee!
Dat is nog eens iets anders dan een baby verzorgen;) Wat hebben jullie een goeie plekken uitgekozen! Heel mooi en leuk om te lezen!

liefs Sas

ank

He Jassie en Josine,
Wederom zeer genoten van de bijzondere reisverhalen en de prachtige foto's. Dat van al die kleuren tijdens de route naar het zuiden van Namibie...wauw wat adembenemend mooi moet dat in het echt zijn. Het spotten van de big 5. Im snap dqat het moeilijk is om te beslissen wat je wil delen...het iz teveel om op te noemen.
Wat een ervaring.Krijg er ook zin in.
veel plezier nog daar. groetjes van ons

oma heiloo

ha die jas en jo,

zit hier lekker op texel te kijken naar jullie prachtige foto's. ik had ervan gehoord via ank en ed maar nu heb ik ze echt gezien. hier niet zulk mooi weer als bij julle, strand zit er niet in wel uitwaaien. tot over 4 weken zal blij zin jue weer te zien tot gauw, dikke kus