VAN HIMALAYA TOT ANDES

On top of the world!

Na twee weken prachtig Nepal en daarmee een afsluiting van onze tijd in Azie, is het weer tijd voor een update! Waar het in India voornamelijk draaide om een mooie, bizarre en heftige cultuur, draaide de afgelopen twee weken in Nepal om avontuur. We hebben er vijf voor jullie (+zie foto's):

1. De legendarische Suzuki

Het begon al bij aankomst in Sunauli, de grensovergang met India. Al het verkeer lag plat in Nepal ivm een staking . Reden was de verhoging van de olieprijzen in het land. Gevolg voor ons: geen verkeer naar Pokhara...Maar gelukkig valt er altijd wel iets te ritselen. Dus na een stevige onderhandeling en het ronselen van een ander gestrand backpackers stel konden we een paar uur later vetrekken. Onze chauffeur was de enige persoon in Sunauli die die dag durfde te rijden: de demonstraties van studenten zijn namelijk vaak geweldadig en er blijft niets over van auto's die toch rijden...Maar met een A4-tje ‘only toeriest' op onze voorruit zaten wij helemaal veilig, aldus onze chauffeur.

Na de eerste drie haarspeldbochten werd het al duidelijk dat Jasper beter een reispilletje had kunnen nemen en onze Suzuki zijn beste tijd had gehad. Het bleek uiteindelijk een memorabele rit te worden. De Britse Tom begon steeds meer te glunderen en nadat we ons laatste obstakel met succes hadden doorstaan riep hij: This can't get any better, this is the best drive ever. I'll never forget. Waarom niet? Misschien kwam het door het door de recordtijd waarin onze chauffeur in het donker de lekke band verwisselde, Jasper die tussen het kotsen door een luipaard op de weg spotte, de motor die niet meer wilde starten en met losse draadjes weer aan de praat ging, de koplampen die uitvielen, de zelgemaakte mistlampen die uiteindelijk onze enige lampen waren, of de politie die ons van de weg haalde omdat zij de zelf gemaakte lampen niet helemaal konden waarderen.... Memorabel.

2. Het dak van de wereld

Na de bijzondere Suzuki-drive hadden we zin in het volgende avontuur: vijf dagen hiken in de Himalaya! Een van de redenen om naar Nepal te gaan. Een geweldige ervaring met een prachtige route over ijzige, besneeuwde paden door dorpjes, jungle en bos. Slapen in je thermokleding, warmen aan de houtkachel bij de teahouses en buiten douchen met een emmertje warm en een emmertje koud water. Fantastisch!

Een van de letterlijke en figuurlijke hoogtepunten was het uitzicht vanaf Poon Hill op toppen van boven de 8000 meter. Het is zo indrukkwekkend om in zo'n machtig landschap te staan en te beseffen dat je letterlijk naar het dak van de wereld kijkt. Absoluut een van de hoogtepunten van onze reis. Het smaakt naar meer en is zeker een reden om terug te keren naar Nepal voor een langere tocht.

3. Cirkelen tussen de gieren

De dag na terugkomst van de hike hadden we geen zin om veel te lopen, dus zijn we maar gaan vliegen! Jo begon met knikkende knietjes aan dit geweldige avontuur, maar eenmaal in de lucht waren alle zenuwen uit het lijf. Misschien kwam het doordat ze er in de lucht achter kwam dat ze vloog met de kampioen Paragliding van India en Nepal. Na een prachtige vlucht over het mooie landschap en het uitzicht op de sneeuwtoppen sloten Jo en haar Indiase kampioen nog even af met een (geplande) acrobatische stunt. Ook dit avontuur smaakt naar meer!

4. De lopende pantserwagens

Na de tijgersafari in India zonder resultaat, wilden we ons natuurvorsersgeluk nogmaals beproeven tijdens een safari in Nepal. Doel dit keer: de Indian one-horned rhino. Een zeldzaam soort waar er wereldwijd nog maar 2500 van zijn, waarvan bijna 20% in het Chitwan National Park in Nepal. Om onze kansen te vergroten hebben we dit gedaan op de rug van een olifant: geen ronkend jeepgeluid, de geur van de olifant overheerst de geur van de mensen en geen gebaande paden. En ja hoor: dit keer wel geluk!! Moeder en jong op maar twee meter afstand! Prachtige pre-historische beesten en onwijs bijzonder om van zo dichtbij te zien. De dag erna nogmaals geprobeerd met een jeepsafari, maar zonder resultaat. De olifant was dus een goede keuze.

5. Mountainbiken Kathmandu Valley

Na anderhalve week natuur werd het weer tijd voor wat cultuur. De Kathmandu Valley is met diverse Unesco World Heritage sites de perfecte plek om nog wat op te snuiven van de Newari en Budhistische cultuur. En het mooie is, het ligt allemaal op een steenworp afstand, dus waarom niet op z'n Nederlands de fiets pakken? Twee mountainbikes gehuurd, zadel op de hoogste stand, doek voor je neus, en gaan! Echt prachtige plaatsen, tempels en mensen gezien. En met je fiets in de spits van Kathmandu tussen de auto's, bussen, vrachtwagens en motors slalommen is trouwens ook een ervaring om nooit te vergeten....alleen al vanwege de gehoorschade en stoflongen die je dan oploopt.

Al met al was Nepal een behoorlijke verademing na het hectische India. Vanaf het moment dat we de grens overgingen merkte je een verschil in cultuur. Mensen waren vriendelijker, het was minder druk, maar ook alle natuur maakte het uiteraard een stuk rustgevender. Het is vreemd om te beseffen dat Nepal één van de armere landen ter wereld is en op de UN Human Development Index op nr. 143 staat van de ruim 170 landen, een stuk lager dan India. En dat terwijl de armoede in India veel merkbaarder was. Daar leven arme en rijke mensen door elkaar, terwijl in Nepal hele regio's zwaar onder ontwikkeld zijn. Deze regio's worden niet of nauwelijks bezocht door toeristen. Op de laatste avond hadden we afgesproken met een oude honkbalvriend die hier een ontwikkelingsorganisatie runt en met diverse projecten de arme mensen in Nepal een beter leven probeert te geven. Erg mooi om hem na 5 jaar weer te zien en al zijn verhalen te horen.

Next stop, something completely different: Israel!

X

J&J

Mr T

5 super leuke verhalen. Heb meteen weer zin om te reizen:-) Marlieke eens overhalen om naar Nepal te gaan. Heb ik na het lezen van jullie avonturen wel zin in:-)

Marloekoe

Yeah!!! :-) Weer een verhaal! En foto's! Super!!! Klinkt alsof jullie het goed naar je zin hebben! :-D Geweldig... 1e continent: check box! Veel plezier in Israël! Ook met het zien van de family! Liefs, XXX Marlieke

edsel

Oooo ooo ooo. Het kwijl druipt uit de mondhoeken na al die indrukken die overigens louter uit een digitaal verhaal bestaan. Laat staan wat er gebeurt als je daar rondloopt. Nou helpt het wel als je er zelf bent geweest want dan waan je je allicht wat makkelijker in de nepalese sferen. Ik zou zeggen Namaste en een laatste groet aan de Himalaya's voor jullie naar roerig Israel gaan. En ga vooral door met al die jaloers makende verhalen en auto's die nog net niet over de rand van de weg het ravijn indonderen. Wie schrijft die blijft per slot van rekening. Liefs en warme groet

edsel

Wat jullie over die oude (oud of gewoon van vroeger) honkbalvriend schrijven heeft wel mijn interesse gewekt. Hou dat contact een pietsie warm aub want Nepal is nog wel een toekomstige reisbestemming voor mij. Als jullie bij toeval nog en site weten waar ik even op kan surfen dan maak je mij nu al blij. Wederom een warme groet en heb het goed met Anita en Fred in Jeruzalem.

anja

Wederom prachtige verhalen, heerlijk op te lezen. Veel plezier voor de volgende stop . Veel liefs, ook voor de anderen in Israel,

adjan

Wat een geweldig reisverslag. Het lijkt wel of je er zelf bij bent. Erg leuk om zo op afstand julie reis te kunnen volgen. Veel plezier deze week in Israel met de hele famlilie.

Erica

Wow, Bronnert en Josine, dat klinkt zo geweldig mooi allemaal! Wat een avontuur, geniet straks in Israel en ben benieuwd naar jullie volgende verslag! x

Leonie

WWWWAAAAAUUUWWWWWW wat weer een prachtige foto's en leuke verhalen! Als ik ooit de kans krijg wil ik ook zo'n rondreis maken!!! Super speciale dingen op jullie pad, onvergetelijk! ENJOY!!!! Liefs XL

Piet Lagarde

Hoi Josine en Jasper,
Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken. Ik ben zojuist teruggekomen van 2 maanden India, en 2 maanden Sri lanka, Bali en Java. Kan elk woord en foto van jullie meteen een plekje geven. Ja India heeft op een of andere manier wat bij los gemaakt. Zo heftig.
Ben nu de verhalen van India aan het verwerken op mijn weblog. Als je terug bent, moet je maar eens kijken op: pietlagarde.waarbenjij.nu
Ik heb ook vele foto's geplaatst en ik hoop dat deze de sfeer een beetje kunnen overbrengen.
Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Ben alweer aan het denken aan de volgende reis en daar zit Zuid merika zeker bij. Dus ik ben dubbel benieuwd.
Een lieve en warme groet en leef en geniet van de talloze momenten.

Piet.

Anne-Marie

Wat een geweldige verhalen en prachtige foto's!!! Zo te zien genieten jullie volop. Veel plezier met de familie in Israël!

Tijn, Mo en Demi

Wat een geweldige verhalen! Heerlijk om bij weg te dromen! En wat een super mooie foto's! Geniet er nog lekker van! De tijd gaat hard!