VAN HIMALAYA TOT ANDES

Een poëtisch einde….

Hola chico's!

Met pijn in ons hart plaatsen we ons laatste verhaal....

Het reizende leven is voor ons de afgelopen maanden zo vanzelfsprekend geworden dat je soms het gevoel hebt dat er nooit een einde aan komt. Het lijkt ons nieuwe leven geworden en Nederland voelt ontzettend ver weg. Het is dan zo vreemd om te beseffen dat we morgen terugvliegen en dat er een einde komt aan dit fantastische avontuur.... De hoeveelheid ervaringen die je op doet in vijf maanden reizen is ongeloofljk: de verschillende culturen die je ziet, de mensen die je ontmoet, de landschappen die je ziet, de geschiedenis die je leert, etc. Het relativeert, zet je aan het denken, geeft je nieuwe ideeen, geeft energie, maar maakt ons vooral heel erg blij en relaxed!

Eén van die leuke ‘verrassingen' die we zijn tegen gekomen is de Chileense dichter Pablo Neruda (voor ons hiervoor nog onbekend). Hij woonde in Valparaiso, een geweldige kunstenaars/havenplaats in Chili en doet qua persoon denken aan figuren als Dali of Picasso. Hij stond bekend om de super bijzondere huizen die hij helemaal in eigen stijl liet bouwen, ingericht met de meest bizarre elementen. Josine is verliefd geworden op zijn gedichten en daarom hebben we speciaal voor ons laatste verslag een licht poëtische inslag gekozen ;-)

Maar voordat we jullie voor een laatste keer jaloers maken met het vervolg van onze avonturen MOETEN we dit keer met het einde beginnen. Dit avontuur had namelijk het meest poetische en romantische einde ooit. In de voorlaatste week stonden 4 dagen paardrijden op het programma. Nadat we de eerste twee dagen les hadden gekregen van echte gauchos en op dag 2 zelfs al zelfstandig galopperend door de Noord-Argentijnse bloemenvelden vlogen, werd het tijd om de andere 2 dagen met onze paardjes, gaucho Javier en slaapzak achterop het paard gebonden de bergen in te trekken. Wat Josine echter niet wist is dat Jasper (met hulp van de eigenaresse van de ranch) een flinke verrassing in petto had. Na twee dagen paardrijden door de bergen, stond er in het gras bovenop de laatste berg die we beklommen opeens een fles champagne met hapjes klaar op een picknickleedje. Nadat we door de gaucho van de paarden werden geholpen en richting ons kleedje waren gelopen, ging Jasper op één knie met een ring uit Afrika in de hand..... En het antwoord was natuurlijk JA!!!!! Het was een fantastisch moment voor ons en een geweldigde afsluiting van deze super bijzondere reis. Bij terugkomst op de ranch werden we ook nog eens verrast met een heerlijk diner bij kaarslicht, inclusief slingers en een overvloed aan wijn. Echt te gek. WE ARE GETTING MARRIED, WOOHOO!!!

Oke, verder met het vervolg van onze reisavonturen. De eerste stad die we hebben aangedaan na onze laatste update was het super bijzondere Valparaiso, in Chili. Voor ons misschien wel de leukste stad die we hebben bezocht in Zuid-Amerika. Valparaiso's trots en bekendste dichter Neruda omschreef de stad poëtisch:

Valparaiso, how absurd you are, you haven't combed your hair, you've never had time to get dressed, life has always surprised you.

Na een bezoek van drie dagen voelden we precies wat hij met zijn woorden bedoelde. Wat een heerlijke stad, vol met tegenstellingen. Het ene moment loop je tussen de matrozen, vervallen pakhuizen en straatkatten, het volgende moment valt je mond open van verbazing als je kijkt naar de onwijs mooie grafitti op de gekleurde huizen. En aangezien wij helaas niet de gave hebben die Neruda had, kunnen we misschien beter zeggen: bekijk de foto's voor een impressie, want onze beelden spreken meer dan duizend woorden ;-)

The wave you let loose, arc of identity, exploded feather, when it was unleashed it was only foam, and without being wasted came back to be born (uit: The Great Ocean, Neruda).

De zee was een grote inspiratiebron voor Neruda en voor ons de volgende plek om naar toe te gaan. Met een boot hebben we ons op de golven begeven en de trip bleek zwaar boven onze verwachtingen! Het natuurpark Humboldt was echt de perfecte plek om weer even ouderwets te natuurvorsen, en op zee waren we daar tot nog toe niet al te succesvol in geweest. Maar daar is dus verandering in gebracht: Humboldt pinguins, pelikanen, prachtige vogels en om de boot heen cirkelenden/springende dolfijnen. En als klap op de vuurpijl doemden daar tussen de golven opeens twee Humpback whales op! Wow! Wat bijzonder om deze giganten zo dichtbij in 'The Great Ocean' te zien (en dat terwijl het walvis seizoen eigenlijk al over was en hier dus totaal geen rekening mee hadden gehouden).

Great stars as clear as vodka (Uit: The future is space, Neruda).

Tja, dat Neruda inspiratie haalde uit lekkere drankjes blijkt wel uit deze zin. In het Noorden van Chili hebben we niet veel alcohol kunnen nuttigen ivm de hoogte waarop we diverse dagen zaten (4000+ meter ), maar de glasheldere sterren hebben we zeker gezien. We hebben onze Melkweg zelfs van dichtbij bekeken door de telescopen van een Franse astronoom, in het midden van de woestijn. En we zagen niet alleen sterren, maar ook bijvoorbeeld de planeet Saturnus! Zie de foto's voor bewijs ;-) Maar er was meer in het noorden, namelijk meren op 4000m hoogte zo helder als vodka, gijsers die je opwarmen als een fles vodka en bergkleuren die je kunnen doen duizelen als (te veel) vodka. We zijn een week in dit noorden van Chili geweest (rond San Pedro de Atacama) en de landschappen hier behoren absoluut tot de mooisten die we deze trip gezien hebben.

Na het prachtige Chileense noorden zijn we (voor de laatste keer) de Andes overgestoken naar Argentinie. Daar stond onder andere ons lang gewenste paardrij avontuur voor de deur en daarnaast hebben we diverse oude koloniale plaatsjes bezocht. Erg sfeervol en vooral heel relaxed. Inmiddels zitten we weer in Buenos Aires en hebben we een aantal van jullie persoonlijk ingelicht over ons goede nieuws. Erg leuk om iedereen te spreken en/of te zien! Hopelijk maakt dit vooruitzicht onze terugvlucht van morgen iets draaglijker....

Tot heel snel in Nederland, we verheugen ons op een zonnige ontmoeting met jullie in de komende weken.

Alle liefs,

J&J

Selma

Josine en Jasper, van harte gefeliciteerd! Ik ga zo de rest van jullie verhaal lezen, maar moest dit eerst even kwijt. Wat een mooi romantisch einde van jullie reis.

Ninske

Wauw, wat een avonturen en onwijs mooie foto's!! Zin jullie weer te zien, verloofd en wel :-).

X

anja en richard

Wat een romantisch einde van jullie prachtische reis, gefeliciteerd.
Wij hebben als achterblijvers intens meegenoten van jullie belevenissen door de fijne manier van vertellen. Het gaf ons het gevoel dat wij in jullie broekzak zaten en meekeken eigenlijk dus meeliften tijdens jullie reis.Goede reis en welkom thuis.

Wenneke en Evert

Wauw, wat een fantastisch nieuws!! Gefeliciteerd!

Liefs,

Evert en Wenneke

P.s. de fantastische fotografe op onze bruiloft is helaas bezet op jullie trouwdag :)

Pierre en familie

Van harte gefeliciteerd namens de hele familie uit Wageningen!
We hebben allemaal heel erg genoten van jullie verslagen en dit is natuurlijk een fantastisch einde van de reis.

Tot snel in Nederland!

Joop en Renske

We zitten op een camping in Frankrijk waar we gelukkig mail kunnen ontvangen! Hebben dus gelezen van jullie trouwplannen! Hartstikke leuk en van harte gefeliciteerd. Een bijzondere plek om te vragen en gevraagd te worden, we hopen dat jullie huwelijk net zo mooi wordt als die plek en jullie hele reis. Groetjes.

Tijn, Mo en Demi

Hehe, eindelijk!!! Gefeliciteerd! Kregen kippevel toen we het lazen en de foto van het verloofde stel zagen! Wat een mooi eind voor een nieuw avontuur! En heerlijk om de rest van het verhaal te lezen, dan droom je even weg. Helaas zit het er weer op maar de prachtige herinneringen en foto's blijven. Goede reis terug.
Liefs!

Timur

Hey Jasper, Josine! Wat een mooie afsluiting van een geweldige reis! Gefeliciteerd met deze mooie stap!

Leonie

Wauw, subliem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Okk

Vette Shit Jonkies!!! Goed gedaan Jappie!!

X Okk

Marloekoe

Tot over een paar uurtjes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gefeliciteerd lieverds!!!!!!!!!!!!!!!! Xkus

Fleurop

hej lieffies! wat een briljante actie jappie! dikke felicitatiekus

ps. doe mij maar zo'n meer van wodka :-)

Danielle

GEFELICITEERD!!!!!!
yah! :))

Hebben jullie al een datum?
xx

Edsel Maars

Hahahaha. Wie ver reist kan mooie verhalen vertellen. En om maar met de deur in huis te vallen. Ik word er wanhopig van hoe zeer jullie jezelf en dus ook ons zo vreselijk hebben vermaakt maar ook hebben gekweld. Na elk continent dacht ik. JAAAAAAA. Daar wil ik ook naar toe. En wat doen die bloedjes dan. Gaan ze naar drie continenten en van elk continent krijg je een waar onversneden shot happy views, weergaloze verhalen en smakelijke dissen opgetafeld. Hoe kan ik nou een keus maken. Bij deze verplicht ik jullie om een fatsoenlijke top drie te maken die voor een oude hippie haalbaar is en waar mijn hartslag en bloeddruk niet al te zeer onder lijden. Nou is dat spreekgezegdeuidrukkingsding wel een heel goede en oude wijsheid al vind ik het wel een beetje overdreven om een takke eind te reizen om ergens op een hoogvlakte op je knieen te gaan om jouw geliefde die je ook nog op sleeptouw hebt genomen aldaar met smachtende blik en natte ogen ten huwelijk te vragen. Is dit dan ook gelijk maar het einde van jullie reverse honeymoon of gaan jullie ook nog eens iedereen de ogen uitsteken en in 13-13-2013 naar Australie, Antartica en Nieuw Zeeland zodat je dan kan zeggen dat je alle continenten hebt gezien, op de o zo gelukzalige honingreis voor geliefden. Jezus wat ben ik jaloers zeg. Ik stik erin. hihihihi. liefs from the great barrier reef ook wel mijn bureau genoemd

ank

He happy loving couple,
Wat een romantisch eind van jullie wereldreis. Onwijs leuk!
Van harte gefeliciteerd.
Inmiddels zijn jullie alweer in het koude Nederland en ms nog in hogere sferen. Vast wel. Zo'n reis zit nog lang in je systeem de komende tijd.
Ik heb wederom weer erg genoten van jullie verhalen en foto's en ook herhaaldelijk gedacht: "Jaaaaaa daar wil ik ook naartoe. Wat is de wereld toch mooi he?
Welkom thuis.
liefs van mij

paulette & ad jan

Wat een geweldig nieuws. Gefeliciteerd. We genieten volop van jullie laatste reisverhaal hier in Frankrijk, waar we momenteel met vakantie zijn. Inmiddels zullen jullie alweer terug zijn en lekker nagenieten van de vijf maanden lange wereldreis. Tot gauw en liefs van ons, paulette & ad jan.